EN DIGITAL SCRAPBOG


16. februar 2011

'Vintereventyr'























Ingen vinter uden Vintereventyr. Sådan har jeg det. Man kan enten vælge at drømme sig alle mulige andre steder hen, eller man kan blive og svælge i det. Lige nu vælger jeg den sidste mulighed. Jeg henter salig Karen, sætter mig godt til rette og begynder bagfra- jeg starter med samlingens sidste novelle En opbyggelig Historie, som starter sådan her:

"Charlie Despard, digteren, kom ind paa en lille Kafé i Paris og traf der en Ven og Landsmand, der stilfærdigt spiste til middag ved et Bord i Vinduet. Han satte sig ned lige over for ham, drog et dybt Suk af Lettelse og bestilte sig en Absinth. Indtil han havde faaet den bragt, og smagt den, sagde han ikke et Ord, men lyttede opmærksomt til nogle almindelige Bemærkninger fra sin Bordfælle. Det sneede udenfor, i Paris."

Karen Blixen, Vintereventyr, udgivet i 1942, Gyldendal.

Ingen kommentarer: